start på hovedindhold

Til unge

Har du fået et forløb i Ungekontakten? Så kan du blive klogere på, hvad det betyder her.

Hvad kan du få hjælp til i Ungekontakten?

Nedenfor kan du se eksempler på andre unges mål:

"Jeg vil blive bedre til enten selv at få ro på eller række ud efter hjælp, når noget er svært, så min hverdag føles mere overskuelig"

"Jeg vil være med i fællesskaber med andre på min egen alder, så jeg i mindre grad føler mig alene eller udenfor"

"Jeg vil i højere grad føle, at jeg hører til i et fællesskab, så jeg ikke føler mig så ensom"

"Jeg vil have mere tro på mig selv og på det, jeg kan, så jeg bedre kan se en god hverdag og fremtid for mig"

"Jeg vil have det bedre med min skole eller uddannelse, så det bliver nemmere at komme afsted og få min hverdag til at hænge sammen"

Hvordan hjælper vi dig?

I Ungekontakten arbejder vi med forskellige gruppeforløb.

Du vil altid blive tilknyttet en kontaktperson. Du kan efter aftale med din kontaktperson deltage i små grupper med andre unge, hvor I sammen arbejder med emner, der er relevante for jer. 

Nogle grupper handler mest om at være en del af et rart fællesskab, og andre grupper har mere fokus på konkrete metoder og værktøjer til at skabe de ønskede forandringer.

I grupperne kan du forvente at møde andre unge, der har brug for at tale om nogle af de samme ting som dig. Når man deltager i en gruppe får man mulighed for at spejle sig i andre, få nye måder at håndtere ting på og få støtte fra både voksne og andre unge. Det gælder for alle grupper at man selv bestemmer, hvor meget man vil dele fra sit eget liv.

Vores gruppeforløb kan for eksempel handle om vredeshåndtering, angst, lavt selvværd, bekymringstanker og skolevægring. Vi har også grupper, der handler om at hjælpe dig med følelsen af ensomhed og være sammen med andre unge.

Usikker, skeptisk eller nervøs?

Måske tænker du:

  • “Jeg hader at skulle sidde i en rundkreds og dele”
  • “Hvad nu hvis de andre dømmer mig?”
  • “Er mit problem stort nok til at være her?”

De fleste, der starter i en gruppe, har det lidt sådan.

Erfaringen er, at:

  • Det føles mindre mærkeligt efter et par gange
  • Mange bliver lettede over at opdage, at andre forstår dem
  • Man ikke behøver at dele mere, end man selv er klar til

Hvorfor vælge en gruppe – og ikke bare en samtale alene?

En individuel samtale kan også være hjælpsom, men en gruppe kan noget andet:

  • Du opdager, at du ikke er den eneste, der kæmper
  • Du kan spejle dig i andre og få øje på nye måder at håndtere ting på
  • Det kan være nemmere at sige ting højt, når man hører andre gøre det
  • Du kan få støtte både fra voksne og fra andre unge - nogle gange kan det være lettere at tage imod hjælp fra andre unge i stedet for voksne

I gruppen kan du fx:

  • Dele det, du går og tumler med og bare være sammen med andre
  • Høre andres historier og erfaringer
  • Få konkrete ideer til, hvad du kan gøre i svære situationer
  • Øve dig i det, der er svært, og samtidig passe på dig selv

Udover gruppeforløb kan du også blive tilbudt individuelle forløb.

I dit individuelle forløb aftaler du som udgangspunkt med din kontaktperson, hvordan og hvor tit I skal ses, og hvad I skal lave sammen. Så det giver mening i forhold til de forandringer, du ønsker.

Tilgangen i arbejdet med de unge, deres familier og øvrige netværk er oftest baseret på et bredt samarbejde med andre fagpersoner, frivillige tilbud og kollegaer som et naturligt og helhedsorienteret fokus på, at hjælpe de unge bedst muligt.